donderdag 5 november 2015

Zou Superman ADHD hebben, als hij onze voedingsgewoontes aanhield?

Waar zouden we toch zijn zonder de Supermannen en -vrouwen in onze samenleving? Het zijn wel de mensen, die gelijk in actie komen als dat moet. Toch wel erg prettig als die enzymen om juist de adrenaline en cortisol aan te zetten erg goed werken.  
 
Zo zou bijvoorbeeld onze geschiedenis heel anders verlopen zijn, als Karel de Grote, de genetische aanleg van een boekhouder had, in plaats van de leiderschapskwaliteiten die hij had. Er is niets mis met een boekhouder, maar we kunnen nu eenmaal niet allemaal boekhouder worden. Wie moet anders de brand blussen of mensen redden?

Zijn wij niet allemaal heel erg blij als er in geval van nood iemand is die onmiddellijk in actie komt en te hulp schiet?


 
 
Superman in aanleg?
Op dit moment werk ik aan een hele interessante casus: het DNA profiel van een hyperactief kind.  Enige weken geleden benaderden zijn ouders mij. School had voorgesteld een ADHD onderzoek te laten doen en het kind medicatie te laten voorschrijven.
 
Gelukkig hadden de ouders dat niet gedaan. Uit het DNA profiel van het kind bleek nl dat het enzym om de "demper" aan te maken verminderd werkte, terwijl alle enzymen om het systeem op "AAN" ...te zetten (adrenaline en cortisol), op volle toeren draaiden. Ik vraag mij af wat er gebeurd was als men in dit geval met Ritalin was gestart.
In afwachting van de uitslag van andere onderzoeken, heb ik GABA, Magnesium en Vitamine D meegegeven en daarop reageerde hij erg goed. Nu ik alle uitslagen binnen heb, kan ik het hele rapport gaan maken. Ik weet nu precies wat de oorzaak is van het hyperactieve gedrag, welke stoffen hij mist en in welke volgorde ik moet werken.


Op school merkte men ook het verschil. Er was niet verteld aan de lerares dat er een interventie gestart was en vorige week kreeg de moeder een mail van de verbaasde lerares dat het heel erg goed ging. Als bij toverslag was het gedrag van het kind veranderd en hij kon nu gewoon meekomen. Tafels  leren lukte nu en rekentoetsen kon hij maken en... met het resultaat van de toetsen zat hij nu net onder de beste van de klas.

Dit is nu precies een voorbeeld van een Superman en aanleg. In genetisch opzicht heeft dit kind alles in zich, dat wij als maatschappij zo waarderen. Maar door de keuze voor voeding die niet past bij de aanleg van dit kind, is het fout gegaan. Er was dus helemaal geen sprake van slecht of ongezond eten, maar gewoon niet passend bij de aanleg van dit kind.

Zou de tijd al aangebroken zijn dat wij onze Supermannen weer kunnen herkennen en waarderen?

Lynnette, alias Braindoc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten